07 Eutanázia a interrupcia

Autor: František Boldiš | 24.4.2012 o 18:44 | (upravené 24.4.2012 o 18:57) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  22x

O smrti sa najľahšie a hlavne nezodpovedne hovorí tým, čo sú zdraví a majú k nej relatívne ďaleko. Podstatne horšie a smutnejšie je, ak to platí o zákonodarných politikoch, ktorí sa neriadia logikou, ale skostnatenými náboženskými predsudkami. Môže za tým byť aj špekulatívny zá­ujem o voličské hlasy určitej časti voličov.

O smrti sa najľahšie a hlavne nezodpovedne hovorí tým, čo sú zdraví a majú k nej relatívne ďaleko. Podstatne horšie a smutnejšie je, ak to platí o zákonodarných politikoch, ktorí sa neriadia logikou, ale skostnatenými náboženskými predsudkami. Môže za tým byť aj špekulatívny zá­ujem o voličské hlasy určitej časti voličov.

V zásade existuje trojaká smrť. Je to predčasná smrť, oneskorená smrť a smrť časovo prirodzená. Predčasná a prirodzená smrť existujú rovnako tak u ľudí, ako aj u zvierat žijúcich vo voľnej prírode. Oneskorená smrť je výhradnou doménou ľudí.

O prirodzenej smrti možno hovoriť vtedy, ako dôjde k náhlemu úmrtiu, alebo následkom staroby.

K neprirodzene oneskorenej smrti dochádza v dôsledku umelého predlžova­nia života liečením a to aj v beznádejných prípadoch. K takejto smrti dochádza napríklad aj vtedy, ak niekto pri nejakom páde stratí vedomie a zapadne mu jazyk. Ak sa mu nedostane pomoci, zomrie prirodzenou smrťou, ale ak mu niekto pomôže, tak jeho smrť v budúcnosti bude už oneskorená. To je rozdiel medzi bežnou prírodou a ľudským prístupom k veci. V prírode nikto nikomu z problémov nepomáha, s výnimkou ochrany mláďat. K predčasnej smrti dochádza zásadne cudzím zavinením, napríklad vraždou, dopravnou nehodou s cudzím zavinením, poľovným odstrelom zvierat, po­rážkou na bitúnku, alebo usmrtenie dravcom. Samozrejme nemožno opome­núť ľudské bitúnky vo vojnách.

Ak napríklad zomrie lekárovi pacient z titulu zanedbania zdravotnej sta­rostlivosti, ide o smrť prirodzenú, aj keď z toho bude mať nepríjemnosti. V konských dostihoch sa občas stáva, že si kôň zlomí nohu čo je údajne neliečiteľné a preto ho namieste zastrelia ranou z milosti. To je síce mierne predčasná smrť, ale zvieraťu ušetrí mnoho trápenia. To je prejav ľudského milosrdenstva k zvieraťu. Je neskutočným paradoxom, že k smr­teľne chorému človeku trpiacemu hroznými bolesťami sa správame absolútne cynicky a ranu z milosti mu tvrdošijne odmietame, aj keď o ňu úpenlivo prosí. Je to dôsledok bezohľadného náboženského fanatizmu, ktorý si vyhradzuje právo rozhodovať o cudzom osude.

Človek nerozhoduje o svojom narodení, ale právo rozhodovania o vlastnom živote a smrti musí byť nedotknuteľné. Ak tomu nejaké chybné zákony pre­kážajú, tak ich tvorcovia s požehnaním štátu sa dopúšťajú zneužívania moci. Zaujímavé je, že zlo sa najlepšie aplikuje na iných. Ak dôjde na zneužívateľa moci, tak názor sa rýchlo zmení ako to bolo aj v prípade jedného pápeža, ktorý smrteľne chorí odmietol život predlžujúcu proce­dúru a nechal sa z nemocnice odviesť. Rozhodol sa celkom logicky, iba že aj tu asi platí, že „čo je dovolené bohovi, nie je dovolené kubovi“. O tom svedčí prípad smrteľne chorého a nevládneho obyčajného človeka v tom istom štáte, ktorý dlhodobo v beznádejnom stave sa domáhal odpojenia od podporných prístrojov, ale dostalo sa mu len zamietavej odpovedi.

Ľudia sa už mnoho krát mohli presvedčiť o tom, že náboženský predstavi­telia nie sú vedci a patent na rozum určite nemajú. Boh dal človeku ro­zum a slobodnú vôľu, ale nie na to aby ho mali rôzni mocipáni o čo oberať. Aké svedomie môžu mať ľudia, ktorí schvaľujú a dopriavajú neželané mučeníctvo iným, na čo uvádzam príklad: Mal som priateľa, ktorý bol zdatným chlapom, ale dostal zhubný nádor na mozog. V pokro­čilom štádiu choroby mu už žiadne utišujúce lieky nezaberali a neľudské bolesti sa čoraz s častejšou pravidelnosťou opakovali. Celodenne ho opa­trovala manželka. Ležal nevládne na posteli a pod sebou mal igelitovú plachtu, lebo všetko išlo pod neho. Mal veľkú smolu, že bol pri vedomí ale nevládny a mal silné srdce. V najťažších chvíľach prosil "zastreľte ma, zastreľte ma"! Ja nemám svedomie na to aby som toto schvaľoval. Odvtedy je už 30 rokov a pri spomienke na tento príbeh mi idú slzy do očú, hoci som chlap. Ak by dneska toto robil niekto so zvieraťom, tak by mal veľké problémy so zákonom.

Poslaním bolesti nie je mučeníctvo, ale len celkom jednoduchá nástojčivá informovanosť jedinca, že má nejaký zdravotný problém, ktorý treba neodkladne riešiť. Žiadny iný nadprirodzený význam bolesť nemá, nanajvýš ak výchovný, čo ale skôr možno považovať za zneužívanie bolesti.

V súvislosti s touto tematikou je potrebné zaujať aj nejaké stanovisko k mimoriadne ošemetnej problematike, akou sú interrupcie. Hneď v úvode treba jednoznačne deklarovať, že ženy tu musia mať hlas rozhodujúci a muži iba hlas poradný. Ide tu o konflikt záujmov ženy a jej plodu, ktorý ne­možno riešiť spáchaním dvojitého násilia na žene. Oplodniť ženu je jednoduché, ale následné znášanie tehotenstva s vážnym zásahom do života ženy nemožno zo strany mužov zľahčovať ani kriminalizovať. Často sa totiž stáva, že muž oplodňovač sa po vzniknutom probléme vyparí ako gáfor a k problému sa ne­hlási. Zodpovedný s nežiaduceho tehotenstva je predovšetkým muž, ale „čierny peter“ zostal v rukách ženy.

Veľmi dlho trvalo, kým sa pre takéto ženy našlo ústretové kompromisné riešenie v podobe hniezd záchrany. No aj tu sa už našiel nejaký bruselský hlupák, ktorý to spochybňuje primitívnym argumentom, že takéto dieťa je anonym bez rodokmeňa. Je vari nejaký rodokmeň viac ako život dieťaťa? Pre tohto blbca asi hej, lebo on by radšej volil nebyť, ako byť bez rodo­kmeňa .

Pravdu povediac, ženám v takomto ťažkom rozhodovaní niet čo závidieť a možno iba odporučiť a spoločensky všemožne podporovať aby sa dieťa na­rodilo a bolo riešené ak nie inak, tak na účet štátu bez akéhokoľvek postihu ženy. Naopak, ešte by mala dostať finančnú odškodnenie v súvislosti s nákladmi na tehotenstvo.

Sexuálna výchova a vhodná antikoncepcia by mali byť samozrejmosťou. Je totiž úplne smiešne a nezmyselné očakávať, že dievča príde o panenstvo až počas svadobnej noci. So zdravotného hľadiska je ideálne, ak je ne­vesta pri sobáši už tehotná, čo je pre ňu síce riziko, že ku svadbe ne­musí dôjsť, ale na druhej strane je istota, že obaja partneri sú plodní, čo vôbec nemožno považovať za samozrejmosť. Nasledovať môže zbytočné sklama­nie smerujúce k rozvodu, ktorý napríklad cirkev vôbec nepripúšťa. Takto sa najmä nekriticky veriaci partneri dostanú do prekérnej situácie. Páni a kňazov z toho nevynímajúc, ak máte čo len trochu zdravého rozumu, tak ženám raďte a všemožne pomáhajte, ale hlavne zbavte sa pokušenia za ne rozhodovať. To mužom v tomto prípade jednoznačne neprislúcha!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?